OUZO II

OUZO II

zaterdag 12 september 2009

12-9
Hier de afronding van de reis.
5 - 9
Ittre - Brussel
1859/5 - 1862/5
08.00 - 13.00 uur 7 sluizen
Niet naar Grimbergen! Eindelijk de havenmeester aan de lijn gekregen en deze vertelde dat er een paar krakkemikkige vlonders waren en verder ankerballen. Je lag op stroom en er waren geen voorzieningen.
Bij de sluis Ittre, verval 14 mtr, zie foto's, bleken mijn papieren niet in orde te zijn en moest ik de kant op. Na correctie konden wij verder. Het is wel spannend, 14 mtr naar beneden in een pijpenla. De omgeving is echt mooi, een golvend landschap en het weer was prachtig. Voor vertrek nog boodschappen gedaan bij de Intermarché, 8 km verder, met iemand uit de haven met de auto, dat was voor ons op de fiets te ver weg.
Naderhand bleek dat je bij Halle goed kan aanleggen en de Lidl was vlak bij.
We hadden geluk met de sluizen, een aantal 7 mtr, verder ca 4 mtr.
Bij Anderlecht kom je in een soort betonnen bak terecht, die door de stad gaat, veel bruggen, die op elke kaart ontbreken. Je weet absoluut niet waar je zit. Na de laatste sluis in Molenbeek (langs de kant allemaal pvc windmolens) wordt het vaarwater breder en kom je in Brussel-Laken. Het thuis van den Albert. Hier ligt de welbekende BRYC, ofwel Brussels Royal Yacht Club, een mond vol maar geen inhoud.
Wat een aftandse zooi. Het clubhuis met bedienden in kostuum doet denken aan oude tijden, maar daarbij houdt het op. Je ligt langs de bezoekerspier en stroom is er. De havenmeester komt niet naar je toe, hij heeft kantooruren. Is hij er niet dan kan je betalen aan de bar! Dit alles in het Frans en Engels! Zolang het niet in het Nederlands staat, kan ik het niet lezen en hebben wij twee nachten gratis gelegen, weer met Tom, de Engelse kanaalboot. Later kwam de Lyra uit Tholen erbij met Reinier en Marianne.
Er zou een supermarkt zijn, maar dan zeker wel in een andere stad. Wel is er een tramverbinding met de stad vlakbij.

7 - 9
Brussel - Klein Willebroek
1862/5 - 1864/5
09.00 - 12.45 uur 1 sluis en 5 bruggen
Het is breed water en er is weinig te zien. Naarmate je verder van Brussel afkomt, wordt het beter. De bruggen gaan redelijk snel open als je ze oproept. Handicap is dat de naam van de brug op de brug zelf staat en je er bijna onder ligt voordat je kunt oproepen.
De sluis van Zemst is een grote, 202 x 25 x 16 mtr en je moet met de beroeps meeliften. Dan zijn er twee opties: je vaart naar de grote sluizen Wintam of Hingene, waar je direct op de Schelde komt, of je vaart het oude kanaal Willebroek op waar je de oude sluis naar de Rupel neemt. Wij kozen voor het laatste.
Gelukkig maar, dit is een vergeten deel van Belgie! Oude panden, oude sluis, gezellige restaurants, boodschappen doen in Boom, met het gratis pontje over.
Bij het nemen van een foto vroeg een oudere dame of zij opzij moest. Waarom?
Een jonge blom op de foto is nooit weg! Zij was wel 84 jaar! De havenmeester was 76 jaar. Het is een oord waar je zeker oud kunt worden.
Wij hebben lekker gegeten 's-avonds en lekker gaan slapen.

8 - 9
Klein Willebroek - Tholen
1864/5 - 1869/1
10.00 - 17.00 uur 3 sluizen
Twee uur na hoogwater door de sluis, stroom opwaarts gestuurd om de pont te vermijden. De Rupel stroomde nog niet zo snel maar wat een smeerboel in het water.
Je hebt geen tijd naar de omgeving te kijken vanwege de rotzooi die je wilt omvaren.
Na ca 30 minuten kwamen wij op de Schelde die zeer rustig was en niet zo breed als gedacht. Het afgaand water kwam op snelheid en we haalden bij 1200 toeren bijna 16 km.
Binnen het uur kwam Antwerpen met de kerken en torens in zicht en meldden wij ons bij de Royerssluis. Dit gaat echt professioneel: het FD nummer doorgeven en er wordt aangegeven wie je bent, hoe de boot heet en gevraagd waar rje naar toe gaat.
Dan krijg je een volgnummer van invaart en vermelding bij wie je moet aanleggen.
De wachttijd was 1,5 uur. Wij hebben aan de Palingplaat vastgemaakt totdat wij werden opgeroepen. Alles ging vlot, de Lyra voor ons, vastmaken aan een toerschip.
Het schutten gaat langzaam voor die paar meter, maar dan gaat de deur open.
Dan pas komt de ellende! De dokken: op de kaart staat haven 1,2,3,enz. en zoek maar uit waar je bent. Geen vermelding op de kaden, schepen die uit allerlei hoeken komen en vrij snel varen, hobbelig water en niet prettig.
Na ca 1,5 uur ben je uit deze nachtmerrie en kom je op het Schelde-Rijnkanaal richting Kreekraksluis. Je moet je afmelden op VHF2, maar daar reageerde niemand, wij zijn dus officieel nog steeds in Belgie.
De sluis is ook goed geregeld en wij konden gelijk mee. Wel een oproep van de sluismeester: Ouzootje, schiet eens op, we willen het deurtje achter je dicht doen!
Dan nog een uurtje varen en Tholen. Wij hadden de jachthaven Duivendijk gebeld en kregen de code van de douches. Op en Belg na waren er geen passanten.
Rob gebeld dat wij zonder bier zaten, hij bracht gauw een krat Grolsch om uidroging te voorkomen en is 's-avonds met Ingrid nog komen borrelen. Gezellig en waardering voor de goede staat waarin hij ons schip heeft gebracht. Probleemloos gevaren!

9 - 9
Tholen - de Heen
1869/1 - 1870/9
08.45 - 10.45 uur
Het zag er dreigend uit en wij besloten vroeg weg te gaan. Zo ver was het niet meer en het doet toch goed het Volkerak weer te zien, de sluis bij Benedensas door te varen en het bord de Heen weer te zien. Thuis!
Na het invaren in de box kwam er een eind aan een enerverende tocht met veel mooie momenten.
11 september zijn wij naar huis gegaan. Een résumé komt er binnenkort aan voor wat betreft het varen in Nederland en vooral Belgie. Ook een informatie naar de ANWB en Belgische Vaarafdeling is in de maak.

De OUZO II is veilig thuis en wij hebben genoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten